Kogeldruk van een vouwwagen – hoe zit dat?

Kogeldruk

Deze week kregen wij een mail van Jeroen Ketelaars over de kogeldruk van zijn vouwwagen. Dit onderwerp zien wij regelmatig terugkomen. Tijd voor duidelijkheid!

kogeldruk-2000x786

Wat is kogeldruk?

Het is de maximale druk die verticaal uitgeoefend mag worden op een trekhaak. Ook wel verticale last genoemd. In deze post beschrijf ik die van een auto en die van een aanhanger/vouwwagen.

Verticale last van een auto

Bij een auto staat de kogeldruk vermeld op het typeplaatje van de trekhaak. Vaak staat er ‘Max. Vertical Load’. Als het te hoog is, verslechtert de wegligging. De achterkant van de auto zakt dan in. Het resultaat is minder grip aan de voorkant. Dat is niet echt veilig… Andere nadelen zijn mogelijke beschadiging van de auto als je over hobbels rijdt en een verhoogd brandstofverbruik.

Als het te laag is, kunnen vergelijkbare problemen ontstaan. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de verticale last niet te laag is, dicht bij de maximale kogeldruk komt en zeker het maximum niet overschrijdt. Dit geeft het beste rijgedrag.

kogeldruk-van-een-campooz

Hoe zit dat bij een Campooz?

Op de dissel van de aanhanger staat 75 kg. Op het plaatje van fabriek staat echter 50 kg. Dat is verwarrend! Hieronder een uitleg.

Op de website van het Openbaar Ministerie staat: ‘Heeft u een aanhanger met een middenas, die niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo? Hiervoor geldt een maximale kogeldruk van 50 kg’.

Het typeplaatje en de informatie van het Openbaar Ministerie komen dus overeen. Waar komt dan die 75 kg vandaan? Ondanks de verwarring is het antwoord heel simpel. Onze vouwwagens zijn technisch (de as) geschikt voor een zwaardere belasting.

Conclusie

De conclusie is dat het van onze aanhangers maximaal 50 kg is. Als de auto een maximale kogeldruk heeft van 50 kg of meer, is niets aan de hand. Stel dat de auto een maximum heeft die minder is dan 50 kg, dan geldt deze ook voor de aanhanger.

Check ook eens dit filmpje over kogeldruk.

Happy driving, happy camping!

Met dank aan Jeroen Ketelaars. Voor meer handige tips lees je onze blog.